5 vinkkiä joiden avulla otat asiakkaasi aidosti haltuun

 

#1 Varmista aito asiakasymmärrys

Hyvä asiakkuuskokemusten suunnittelu auttaa organisaatioita kartuttamaan asiakasymmärrystä ja panostamaan oikeisiin toimenpiteisiin ja kanaviin. Parempi asiakasymmärrys mahdollistaa sen, että osataan vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Kun tuotteiden ja palvelujen laatu paranee ja niiden kiinnostavuus kasvaa, ne käyvät myös paremmin kaupaksi.

#2 Myyntiprosessi ei ole ostoprosessi

Myynti- tai palveluprosessisi voi olla huippuunsa hiottu ja tarjota organisaatiosi näkökulmasta kustannustehokkainta ja myyntiä parhaiten tukevaa asiakaspalvelua. Muista kuitenkin, että ostoprosessi on jokaiselle asiakkaalle erilainen eikä asiakasta kiinnosta kulkea asiakaspolullaan sinun laatimasi matkasuunnitelman mukaisesti. Vaihda siis pian näkökulmaa. Kun heittäydyt asiakkaan asemaan, voit parhaimmillaan luoda asiakkaita yllättäviä palvelutuokioita, jotka saavat hänet suosittelemaan tuotteitasi ja palveluitasi myös ystävilleen ja tuttavilleen.

#3 Asiakkuuskokemusten johtaminen on jatkuvaa kehitystyötä

Kyse on ajattelutavasta, jossa tekemisen kautta opitaan jatkuvasti: laaditaan tavoitteita, suunnitellaan ja aikataulutetaan toimenpiteitä, mitataan ja seurataan tuloksia, kehitetään, kokeillaan, muokataan ja opitaan lisää. Mikään asiakkuuskokemus ei ole valmis, vaan sitä voidaan aina parantaa.

#4 Kysy ja seuraa, mitä tarjoat asiakkaidesi mielestä

Hyväkin suunnitelma voi asiakasrajapinnassa muuttua huonoksi asiakaskokemaksi, jos koettu palvelu ja markkinoitu palvelu eivät vastaa. Muista siis mitata jatkuvasti, miten todellisuus asiakkaallesi näyttäytyy. Kerro mitä aiot tehdä saamillesi kehitysehdotuksille.

#5 Varmista riittävä resursointi vastataksesi kasvaviin odotuksiin ja kysyntään

Pelkkä asiakaskohtaamisten mittaaminen ei riitä, organisaatiosi tulee myös reagoida. Tuloksellisuuden kannalta kriittistä on, että organisaatiolla on riittävät resurssit vastaamaan lisääntyvään kysyntään ja lunastamaan arvolupaukset. Asiakaskeskeisten ajattelu- ja toimintatapojen kehittämisessä erityisen tärkeää onkin motivoida kaikki työntekijät mukaan.

 

Sirte Pihlaja on Suomen ensimmäisen asiakkuuskokemusten suunnittelutoimiston, Shiruten toimitusjohtaja ja kansainvälisen Customer Experience -ammattilaisverkoston (CXPA) toiminnanjohtaja Suomessa. Shirutessa Sirte parantaa asiakasyritystensä tarjoamia asiakkuuskokemuksia luovin keinoin – silloin kun ei ole auttamassa omia asiakkaitaan lunastamaan palvelulupauksiaan.