Elisa isännöi CXPA Finlandin Hackin - Aseman Lapset ry:lle ratkaisuehdotuksia arjen haasteisiin

Asiakkuuskokemuksen ammattilaisverkosto CXPA Finland (Customer Experience Professional Association) tarjoili Aseman Lapset ry:lle mielenkiintoisen kattauksen ratkaisuehdotuksia järjestön arjen haasteisiin CXPA Finland Hackissa. CXPA Finlandin toimintakauden teemana on vastuullisuus, ja siksi yhteisön ensimmäiseen Hackiin otettiin kohteeksi hyvää tekevä järjestö. Elisa halusi osallistua tähän isännöimällä Hackin pääkonttorissaan Pasilassa.

Elisan yritysasiakkaiden digitalisaatioratkaisut -liiketoiminnan vetäjä Katja Bäckström avasi Hackin toivottaen osallistujat lämpimästi tervetulleiksi. CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja jatkoi tästä: “Toimintavuotemme teeman mukaisesti halusimme nyt tehdä hyvää yhdessä. Tämä tapahtuma on ensimmäinen laatuaan, CXPA Finlandin ensimmäinen Hack!”

Aseman Lapset ry kehittää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia – ja sen kautta koko yhteiskunnan hyvinvointia. Toiminta sai alkunsa kolmekymmenen vuoden takaa, kun aikuisia meni termospullojen kanssa nuorten sekaan. Nyt Aseman Lapsilla on 38 työntekijää ja vapaaehtoisia toimijoita liki neljäsataa.

Aseman Lapset ry:n toimintaa esitellyt toiminnanjohtaja Christian Wentzel korosti, että siinä mitä tehdään, on aina laatuajattelu kärjessä. “Haluamme inspiroida muita toimimaan eri tavalla kuin ennen”. Toimintaan yritetään myös saada mukaan tahoja, jotka eivät ole aiemmin osallistuneet Aseman Lasten toimintaan.

”Aseman Lapset ry tekee tärkeää työtä lasten ja nuorten eteen ja asiakkuuskokemuksen ammattilaisten on ilo saada tukea heitä. Tulevaisuushan on nuorten hallussa, joten jos voimme jotenkin vain olla avuksi paremman tulevaisuuden rakentamisessa jokaiselle, täytyy siihen panostaa. Jo toiminta-ajatuksemme ‘Merkityksellisillä kohtaamisilla menestykseen’ lähtee tästä ajatuksesta”, Pihlaja painottaa.

Hackista uusia ajatuksia ja toimintamalleja

Asiakas- ja työntekijäkokemuksen ammattilaiset kokoontuivat Hackiin paitsi auttamaan Aseman Lapset ry:tä, myös oppimaan toisiltaan uusia tapoja parantaa asiakaspalvelun laatua ja asiakaskokemaa.

CXPA Finland haluaa kehittää kaikkien osaamista ja tarjota mahdollisuuksia uuden oppimiselle toisilta myös hieman perinteisestä poikkeavin keinoin. Verkoston tilaisuus järjestettiin ensimmäistä kertaa Hack-tapahtumakonseptilla. Ajatuksena on Hackathon-tyyppisesti pureutua jonkin organisaation esittämiin haasteisiin lyhyessä ajassa ja laatia ratkaisuehdotuksia paineen alla, erittäin lyhyessä ajassa.

Vuorovaikutusta, vastuuta ja välittämistä

Aseman Lapset ry:n toiminnanjohtaja Christian Wentzel ja järjestösihteeri Hannamari Marttio olivat kiitollisia CXPA Finlandin ja Elisan tarjoamasta mahdollisuudesta saada ideoita Aseman Lapset ry:n toiminnan tueksi hyvin erilaisista näkökulmista ja lähtökohdista. Työstettävinä teemoina olivat resurssien kasvattaminen, työntekijä- ja perehdytyskokemuksen parantaminen sekä asiakaspolun kehittäminen.

Tapahtumassa ratkottiin järjestön asiakas- ja työntekijäkokemukseen liittyviä haasteita CXPA Finlandin ja Elisan vapaaehtoisten fasilitaattorien johdolla. Pienryhmiä vetivät eri yrityksistä mukaan kutsutut alan ammattilaiset: mukana fasilitoimassa keskusteluja olivat mm. Elisa, OP, Shirute, Visma ja Kuudes. Paikalla oli lisäksi useita Aseman Lapset ry:n työntekijöitä tukemassa pienryhmätyöskentelyä.

Pienryhmissä asiakaskokemuksen ammattilaiset pääsivät pohtimaan ratkaisuja liike-elämää inhimillisemmässä ajatusmaailmassa. Nuorilla voi olla rankkaa ja työlästä selviytyä elämän haasteissa, ja siihen apukeinojen keksiminen vaatii uudenlaista ajattelua.

 

Aseman Lapset valitsi voittajaksi kaikki seitsemän ryhmää

Ryhmien yhteenvetoja teemoista odotettiin innolla. Kaikissa ehdotetuissa ratkaisuissa oli paljon hyvää, ja niiden toimeenpanoa kannattaa tosissaan miettiä.

“Isoin voittaja tässä tapahtumassa oli Aseman Lapset”, totesi silminnähden liikuttunut Christian Wentzel heti kärkeen tuloksia julkistaessaan. Pienryhmien ehdotusten pohjalta nousi esille muun muassa tarve saada lahjoittajille mahdollisuus kertoa, miksi he ovat valinneet tuettavaksi kohteekseen Aseman Lapset. Yksi ryhmä oli miettinyt, että nuorille täytyy antaa rooli toiminnassa houkuttelemalla heitä mukaan valmennustyöhön. Lego Serious Play -ryhmän työskentely ilahdutti Wentzeliä niin, että hän haluaa ottaa legot käyttöön myös työntekijöidensä kanssa.

“Erilaisten toimijoiden yhteensaattaminen ja lähettiläsidea ovat myös jatkossa huomioitavia seikkoja, monen muun esiin tulleen ehdotuksen ohessa”, Wentzel kertoi valintaraadin pohdinnoista.

Tilaisuuden henki oli innostunut ja rento. Vieraiden kommenteissa päällimmäiseksi nousi mahdollisuus saada tehdä jotain merkityksellistä.

Christian Wentzel koki Hack-tilaisuuden Aseman Lapsille hyödyllisenä ja antoisana. “Tapahtuma oli inspiroiva ja oli hienoa saada kommentteja muiden alojen edustajilta – se tuo raikkautta ja kaikki hienosäätövinkit ovat tärkeitä. Tämä oli freesi tapahtuma!”

 

Kirjoittajat

Sirpa Hämäläinen toimii CXPA Finland tiimissä vapaaehtoisena. Pitkän linjan koulutusosaaminen, viestinnän tausta ja jatkuva into uuden oppimiseen on johdattanut hänet asiakaskokemuksen inspiroivaan maailmaan.

Sirte Pihlaja CEO, Customer Experience Optimiser, CCXP on Suomen ensimmäisen asiakkuuskokemusten suunnittelutoimiston, Shiruten toimitusjohtaja ja maailmanlaajuisen Customer Experience Professionals Associationin (CXPA) toiminnanjohtaja Suomessa. Kansainvälisesti tunnettu alansa huippuasiantuntija, valmentaja, designer ja strategisti neuvoo jo 25 vuoden kokemuksella  asiakkuuskokemuksen, myynnin ja brändien kehittämistä isoille kansainvälisille ja kotimaisille yrityksille eri toimialoilla.

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finland Hack -tapahtuman tunnelmiin.