CXPA Finlandin ja MoMon toukokuun tapaamisessa kärkenä teollinen internet

CXPA:n ja MobileMondayn toisessa yhteisessä iltapäivässä Sanomatalossa aiheena olivat teollinen internet (IoT) ja pelillistäminen. Salissa läsnäolevien puhujien ja kuulijoiden lisäksi André Noël Chakerin vetämään ohjelmaan terveisensä toivat MobileMonday Kiovan vieraat Ukrainasta, jossa MoMo lanseerattiin 7.5.

Iltapäivän esitykset ja materiaalit löytyvät kokonaisuudessaan tapahtumasivultamme. Seuraavassa muutamia poimintoja iltapäivän mielenkiintoisesta annista.

Juhani Kivikangas Tefeforum ry:stä kertoi ennakkotietoa yhdessä Slushin ja Aaltoes:n kanssa järjestettävästä hackathon-tapahtumasta. Osallistujille esitetään yritysyhteistyökumppaneiden kanssa mietityt kehittämishaasteet 12 eri alueelta. Haasteet ovat esimerkiksi seuraavanlaisia: ”Miten saada Lasten sairaala tuntumaan kotoisammalta paikalta pelillistämisen avulla?” tai ”Miten hyödyntää paremmin SuperCellin keräämää big dataa?” Hackathonin huipennusta kannattaa mennä katsomaan Slushiin, jossa edellisen viikonlopun tapahtumassa valitut parhaat ideat pitchaavat voitosta.

4 000 IoT-kehittäjää kertovat teollisen internetin tilasta

Vision Mobilen Andreas Constantinou kertoi neljälle tuhannelle esineiden internetin (IoT:n) kehittäjälle 120 maassa tehdyn tutkimuksen tuloksista. Aluksi Andreas selvensi, mistä IoT:ssä ei ole kysymys eli I:stä tai T:stä, jossa laitteeseen lisätään vain sovellus (esim. termostaattia ohjaava mobiilisovellus). Hän määritteli IoT:n muodostavan datahubin, joka yhdistää ja käsittelee tietoa useista erilaisista lähteistä ja tekee päätöksiä näiden tietojen perusteella (esim. NEST).

Mobiilikehittäjistä on tutkimuksen mukaan yli puolet mukana kokeellisissa tai kaupallisissa IoT-projekteissa. Pääosa kehittäjistä tekee sitä vielä harrastuksena tai sivuprojektina. Teknologiat, jotka tulevat menestymään tulevaisuudessa, kehitetään hautomoissa ensin kuluttajille ja harrastajille. Vasta tämän jälkeen käyttö laajenee yrityspuolelle. Esimerkkinä Andreas mainitsi lennokkiteknologian kehittämisen alkaneen startupeissa harrastajille, minkä jälkeen isot yritykset, kuten Amazon, kiinnostuivat ja ryhtyivät hyödyntämään lennokin tarjoamia mahdollisuuksia.

Suosituinta IoT:n sovellusalustaa tarkasteltaessa kaksi liiketoimintamallia erottuu ylitse muiden: 1) yritykset, joilla on jo toimiva mobiiliekosysteemi ja jotka laajentuvat IoT:hen (ecosystem expanders) sekä 2) verkkokaupat (trade boosters), joille avautuu huikeat mahdollisuudet laitteiden muuttuessa kauppapaikoiksi ja tilatessa itse automaattisesti tarvittavat tuotteet (esim. pesukone tilaa pesuaineen sen ollessa lopussa). Andreas kertoi myös, mitkä tutkimuksen mukaan ovat ne platformit, joihin kehittäjillä on eniten kiinnostusta yli 100 tutkitun joukosta ja jotka tulevat siksi todennäköisimmin menestymään.

 

Myös hissibusiness hyötyy teollisen internetin mahdollisuuksista

KONEen Ari Virtanen vertasi teollista internetiä vähintään yhtä isoksi ilmiöksi kuin teollinen vallankumous aikoinaan oli. Liiketoimintaympäristössä kaikki muuttuu. Kilpailu ei enää tapahdu toimialan sisällä vaan läpi toimialojen. Teknologiainnovaatiot eivät toimi liiketoiminnan ajureina, vaan vaaditaan liiketoiminnan innovaatioita, jotka teknologia mahdollistaa. Ei riitä, että valmistetaan mahdollisimman hyviä tuotteita, vaan sen lisäksi täytyy ymmärtää asiakkaan liiketoimintamalli ja mitä lisäarvoa asiakasyrityksille tuotetaan. Kompetenssin täytyy uudistua, ja yritysten tulee oppia uutta koko ajan sekä luoda arvoa yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

KONEen kohdalla tämä muutos on tuonut liiketoiminnan visioksi People Flow:n – ihmisten liikkumisen rakennuksissa ja niiden välillä sujuvasti, turvallisesti, mukavasti ja viivytyksettä. KONE pyrkii siis tarjoamaan ja tuottamaan mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen älyn avulla. Seuraavaksi ekosysteemin toimintaa kehitetään pilvipalvelulla, joka tarjoaa avoimen rajapinnan myös kolmannen osapuolen sovelluksille.

Syventävät puheenvuorot IoT:sta ja pelillistämisestä kiinnostivat

Iltapäivän päätteeksi kuulimme rinnakkaisissa esityksissä puheenvuorot seuraavista aiheista:

Jarno Malaprade Tietotalosta esitteli, miten reaaliaikaisen markkinoinnin keinoin voidaan tuoda älyä asiakaskohtaamisiin. Liki-palvelun, beaconeiden ja brändin oman mobiilisovelluksen avulla esim. vähittäiskauppa, matkailukohteet ja museot tulevat lähemmäksi kuluttajaa ja vierailijaa.

MIPsoftin Ilkka Pirttimaa kertoi, miten Blindsquaresta on tullut maailman suosituin mobiilisovellus sokeille. Sen avulla näkövammaiset pystyvät nyt suunnistamaan itsenäisesti niin sisä- kuin ulkotiloissa mm. Itiksen kauppakeskuksessa ja Foursquaren avointa dataa hyödyntäen missä tahansa maailmalla.

Suomessa on maailman eniten terveysalan IT-yrityksiä asukasta kohden. User Intelligencen Janne Lohvansuu haastatteli PulseOn:n Jaakko Hattulaa ja Wellmon Mikko Salmista digitaalisista terveyspalveluista. Molemmat startupit ovat saaneet alkunsa Nokian tuotekehityksestä.

Andreas von Koskull Sanomilta kertoi globaaleista pelimarkkinoista, Sanoman kehitteillä olevasta Aku Ankka –mobiilipelistä ja sen kohderyhmästä sekä pelin toteutuksessa käytettävistä yhteistyökumppaneista.

Richenin Fredrik Siren avasi, mitä pelillistäminen tarkoittaa ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa markkinoinnille mm. sitouttaa ja kasvattaa asiakkaiden lojaalisuutta palkitsemalla ihmisiä palvelun käytöstä. Esimerkkinä Veikkauksen kanta-asiakkaille tehty palvelu, jossa kävijät keräsivät pisteitä erilaisista tehtävistä.

Markus Ojala Smartlysta esitteli, miten saadaan parempia tuloksia Facebook-markkinoinnista hyödyntämällä dataa ja analytiikkaa esim. oman sivuston käyttäjien profiilien perusteella kohdennettuun mainontaan tai personoituna muistutuksena omalla sivulla tiettyä tuotetta tutkineille. Facebookin kustannustehokkuutta lisää, kun maksetaan mainoksesta konversion mukaan ja optimoidaan budjetti mainoksien toimivuuden mukaan.

Tilaisuuden järjestäjinä ja CXPA:n yhteistyökumppaneina tapahtumassa toimivat Experq, Shirute, User Intelligence, MobileMonday, Teleforum ja iltapäivän isäntänä Sanoma.

Seuraavan kerran tapaamme 10. kesäkuuta kesäjuhlien merkeissä User Intelligencellä. Ilmoittauduthan mukaan!

Haluatko kuulla lisää?

Käy tapahtumasivuillamme tutustumassa CXPA Finland IoT-iltapäivän tunnelmiin.