Digitalisaatio vai digitalisoituminen?

Mediassa ja jopa hallitusohjelmassa puhutaan digitalisaatiosta. Mutta mitä on digitalisaatio? Ja miten digitalisaatio eroaa digitalisoitumisesta? Ei bisnes tietenkään termien määrittelyitä tarvitse, mutta on varmasti syitä, miksi digitalisaatio-termi on noussut esille viimeisen parin vuoden aikana.

On helppo liittää Uberin ja Airbnb:n kaltaiset haastajayritykset digitalisaatioon. Mutta mitä pitäisi ajatella digitalisaatiosta niin sanottujen perinteisten yritysten ja toimialojen kohdalla?

Katsotaanpa muutamia esimerkkejä:

  • Finlayson myy Tom of Finland –lakanoita verkkokauppansa kautta 21:een maahan.
  • Terveystalon ajanvarauksista puolet tehdään netissä.
  • Finnmatkat myy noin 80% lomistaan netissä.
  • Fortumin palvelu seuraa talon lämpötilaa, Forecan sääennustetta ja pörssisähkön hintaa ja pyrkii lämmittämään talon mahdollisimman edullisesti.
  • Connect Car Mercan älyautopalvelu kertoo huoltoliikkeelle, kun autoosi tulee vika. Sinun ei tarvitse miettiä, mitä pitäisi tehdä, vaan sinulle soitetaan.
  • Netraudalla ei ole varastoja eikä myymälöitä, vain verkkokauppa ja showroom.
  • Kempin ratkaisu kerää tietoa hitsaamisesta pilvipalveluun, jonka avulla voidaan seurata laatua ja optimoida hitsausprosessia. Eräässä yrityksessä ratkaisu on jopa kytketty palkanlaskentajärjestelmään niin, että tulospalkkiot maksetaan automaattisesti kerätyn datan perusteella.
  • Enevon järjestelmässä roskapönttöihin asennetut kaikuluotaimet kertovat, koska roska-astia kannattaa tyhjentää.

Yhteistä näissä kaikissa esimerkeissä on se, että kyse ei ole vain digitaalisista palveluista, vaan siitä, että niiden avulla on muutettu itse liiketoiminnan tekemisen tapaa. Juuri siitä digitalisaatiossa on kyse: yrityksen strategiaa, ansaintaa tai toimintamalleja uudistetaan digitalisoinnin avulla. Tällöin digitalisaatiosta tulee yritykselle keino kasvaa, tehostaa tai transformoida liiketoimintaa.

Suomalaisen yritysjohdon tulee ottaa digitalisaatio vakavammin kuin tähän mennessä on tapahtunut. Osaltaan siksi halusimme kirjoittaa kirjamme ”Digitalisaatio – yritysjohdon käsikirja” nimenomaan yritysjohdon näkökulmasta. Kirja auttaa ymmärtämään, mistä digitalisaatiossa on kyse ja antaa välineet liiketoiminnan uudistamiseen. Siihen on koottu yli 50 suomalaista esimerkkiä konkretisoimaan digitalisaation keinoja yrityksistä kuten DNAElisa, Fortum, IKEA, Kemppi, Reima, Ruukki, Sokos, Suunto ja Terveystalo. Kirja ilmestyy elokuussa 2015.

Vesa Ilmarinen on digitalisaation katalysti Katalystilta.

Haluatko kuulla lisää?

Kirja on jo myynnissä Talentumin verkkokaupassa.

Uutisia digitalisaatiosta löytyy kirjan Facebook-sivuilta.