MIKSI TEEMME SITÄ MITÄ TEEMME?

Tänä vuonna kansainvälisen asiakkuuskokemuspäivän teemana meillä Suomessa oli ’PURPOSE’. Tapahtuman isäntänä toimineen Tiedon Kimmo Alkio avasi tilaisuuden.

Juhlagaalan ensimmäisenä vieraspuhujana oli Keskon Arhi Kivilahti, joka kertoi miksi Ruokakesko on lähtenyt tekemään ruokakauppaa verkossa ja valloittamaan ennakkoluulottomasti Kiinan markkinoita.

Netfreakin Sami Heinonen avasi omassa esityksessään näkökulmia VR-kehitykseen ja esitteli tekemiään toteutuksia, joilla asiakaskokemus on saatu vietyä aivan uudelle tasolle esimerkiksi venemessuilla.

Plan International Suomen Kirsi Mettälä tarjosi näkökulmaa hyväntekeväisyysjärjestön arkeen, jossa merkityksellä lunastetaan olemassaolo joka päivä lahjoittajien ja kumppanien silmissä. Myös Plan International on tuonut lahjoituskohteidensa todellisuuden käden ulottuville VR-kokemuksessa, joka oli yleisön kokeiltavissa verkostoitumistaukojen aikana.

CHABLA PALKITTIIN SUOMEN PARHAANA ASIAKASTEKONA

CXPA Finland palkitsi Suomen parhaana asiakastekona työn, jolla todellakin on merkitys: Signmarkin eli Marko Vuoriheimon Chabla-palvelu tuo viittomakielen tulkit mobiilisti heitä tarvitsevien apuun reaaliajassa. Kunniamaininnan saivat Saunalahden koulu ja sen rehtori Hanna Sarakorpi pitkäjänteisestä ja esimerkillisestä työstä, joka antaa lapsille sekä juuret että siivet sekä Verohallinto kiinankielisestä verkkopalvelusta kiinalaisille yrityksille, joilla on aikomus sijoittaa Suomeen. Palvelu on tiettävästi ainoa laatuaan koko maailmassa.

Äänessä olivat tapahtuman mittaan myös CXPA Finlandin Ambassadorit, jotka kertoivat videotervehdyksin omia näkemyksiään merkityksestä. Tilaisuudessa julkistettiin CXPA Finlandin uusi purpose. Vieraatkin saivat illan mittaan ehdottaa näkemyksiään aiheesta rakentamalla vastauksensa LEGO-palikoiden avulla.

Verkostoitumistauoilla saatiin ihailla ja ihmetellä eri yritysten tuottamia AR- ja VR-toteutuksia, joiden avulla kehitetään aivan uudenlaisia asiakaskokemuksia ja -kohtaamisia. Niitä hyödyntäen on hyvä viedä Suomea eteenpäin kohti seuraavia 100 vuotta.

MERKITYKSELLISILLÄ KOHTAAMISILLA MENESTYKSEEN

Seminaarin toisessa osassa kuultiin Tiedon Paul Jones Winlundin näkemyksiä asiakaskäyttäytymisen muutoksista sekä lisää case-esimerkkejä eri toimialoilta.

Finavian Johanna Laakso kertoi puolestaan, miten suuri joukko eri toimijoita vastaa käytännössä lentomatkustajien päivittäin kohtaamasta asiakaskokemasta. Lentoasemalla on rohkea 2020 visio, jonka rakentamiseen tarvitaan laajaa ja monialaista yhteistyötä.

Viimeinen esitys vei yleisön vähintäänkin maata kiertävälle radalle, kun Space Nationin Kalle Vähä-Jaakkola avasi startupinsa mahtavia suunnitelmia avaruusturismin käynnistäjänä ja uudenlaisten intergalaktisten asiakaskokemusten kehittäjänä.

Illan päätti tapahtuman puheenjohtajana toimineen André Noël Chakerin vetämä mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jossa näkemyksiään asiakaskokemuksen kehittämisestä esittivät Suomen parhaat asiakaskokemusjohtajat Telia, DNA, Elisa ja Paroc. Paneelikeskustelun jälkeen CX Dayn vieraat saivat vielä nauttia verkostoitumisesta ja Suomi 100-buffetin antimista.

OHJELMA

Tervetuloa Customer Experience Day -tapahtumaan
André Noël Chaker, puheenjohtaja
Kimmo Alkio, CEO, Tieto
Sirte Pihlaja, Toiminnanjohtaja, CXPA Finland & CEO, Shirute

Miksi ruokaa myydään verkossa?
Arhi Kivilahti, Kehitysjohtaja, Kesko

CXPA Ambassador video: Sirte Pihlaja, Shirute ja Hanna Hiekkamies, Valio

Onko nyt VR:n aika?
Sami Heinonen, CEO Netfreak, Freelancer VR/AR

CXPA Ambassador video: Heli Vainio, Kampin kauppakeskus

Ole sellainen kuin olet
Kirsi Mettälä, Markkinointijohtaja, Plan International Suomi

CXPA Ambassador video: Johanna Jäkälä, Finnair

Suomen Paras Asiakasteko 2017 -palkintojenjako
Sirte Pihlaja, Toiminnanjohtaja, CXPA Finland

CXPA Ambassador videot: Juhana Tormilainen, Microsoft ja Kalle Ruuskanen, Flow

Modern customer is forcing brands to rethink their businesses
Paul Jones Winlund, Head of Business Foresight, Tieto

Kenen asiakas olet? Kuka luo kokemukset lentoasemaympäristössä?
Johanna Laakso, Asiakaskokemuspäällikkö, Finavia

CXPA Ambassador videot: Noora Lainio, Elisa ja Noora Lindholm, KONE

Out-of-this-world customer experiences
Kalle Vähä-Jaakkola, CEO & Co-Founder, Space Nation

CXPA Ambassador video: Salla Ketola, VR

Asiakkuuskokemusten johtaminen Suomessa 2017 -paneelikeskustelu
André Noël Chaker

CXPA Ambassador video: Marja Leena Pinomaa, Tieto

CXPA Finlandin Purposen esittely ja kilpailun voittaja
Sirte Pihlaja, Toiminnanjohtaja, CXPA Finland & CEO, Shirute

TUTUSTU ESITYSMATERIAALEIHIN

Tapahtumaan liittyvät materiaalit saat katsottavaksesi Slideshare-palvelussa.

Keskustelut Twitterissä

Katso Customer Experience Dayn Twitter-keskustelut Flockler-palvelussa.

LUE LISÄÄ

CXPA Ambassador Marja Leena Pinomaa kirjoitti tapahtumasta emännän blogin.

Lue vieraamme Satu Turtosen CX Dayssa virinneitä ajatuksia hänen blogistaan.

Käy nauttimassa maailmalla CX Dayn yhteydessä julkaistuista blogiartikkeleista.

Lue CXPA Finlandin tiedote CX Day Finland -tapahtumasta.

Lue myös tapahtumaamme liittyvä CXPA Finlandin blogiartikkeli: 5 vuotta asiakaskokemusjohtajia.

Tutustu Suomen paras asiakasteko -palkinnon tämänvuotisiin perusteluihin.

Lue lisää Asiakkuuskokemusten johtaminen Suomessa 2017 (CEM 2017) –selvityksemme tuloksista.

Tilaa CEM 2017 -tulosraportti itsellesi.

Lue Asiakkuuskokemusten johtaminen Suomessa -selvityksen 5-vuotisjuhlajulkaisu.

Lue Telian tiedote asiakaskokemusselvityksestämme.

Tieto julkaisi tiedotteen menestyksestään.

TAPAHTUMASSA MUKANA