TAPAHTUMASSA MUKANA

IOT PUHUTTI CXPA FINLANDIN JA MOMON KEVÄTTAPAAMISESSA

Toukokuun tapahtumamme teemana olivat teollinen internet ja pelillistäminen.

MobileMondayn toimitusjohtaja Jari Tammisto avasi tapahtuman suoralla yhteydellä MoMon Kiovan avajaisjuhliin.

Pikaisten tervehdysten jälkeen Teleforumin Juhani Kivikangas kertoi yleisölle seuraavan Slush-tapahtuman yhteydessä järjestettävästä MoMo:n Hackathonista.

MISSÄ MENNÄÄN, TEOLLINEN INTERNET?

Keynote-puheenvuoroissa kuulimme teollisen internetin nykytilasta maailmalla VisionMobilen CEOn Andreas Constantinoun johdattelemana. Ketterästi muutoksen kelkkaan hypänneen KONEen SVP Ari Virtanen kertoi yleisölle, mitä IoT tarkoittaa heidän liiketoiminnassaan.

Lisäksi lavalle nousivat illan kahden rinnakkaisen trackin esiintyjät, jotka kertoivat lyhyesti omista puheenvuoroistaan. Experq:n Santeri Everin pitcheistä vetämän reaaliaikaisen äänestyksen ylivoimainen voittaja oli MIPsoftin CTO:n Ilkka Pirttimaan tarina Blindsquaresta. Auditorio-osuuden jälkeen vieraat jakaantuivat kuuntelemaan case-esittelyitä IoT:sta, digitaalisista hyvinvointi- ja terveyspalveluista sekä pelillistämisestä ja mainonnan analytiikasta.

BEACONEITA JA ÄLYLAITTEITA IHMISEN AVUKSI

Ensimmäisen trackin aiheena olivat IoT:n käytännön sovellukset ja digitaalinen terveys sekä näihin liittyvät uudet palvelut.

Jarno Malaprade Tietotalosta esitteli, miten reaaliaikaisen markkinoinnin keinoin voidaan tuoda älyä asiakaskohtaamisiin. Liki-palvelun, beaconeiden ja brändin oman mobiilisovelluksen avulla esim. vähittäiskauppa, matkailukohteet ja museot tulevat lähemmäksi kuluttajaa ja vierailijaa.

MIPsoftin Ilkka Pirttimaa kertoi, miten Blindsquaresta on tullut maailman suosituin mobiilisovellus sokeille. Sen avulla näkövammaiset pystyvät nyt suunnistamaan itsenäisesti niin sisä- kuin ulkotiloissa mm. Itiksen kauppakeskuksessa ja Foursquaren avointa dataa hyödyntäen missä tahansa maailmalla.

Suomessa on maailman eniten terveysalan IT-yrityksiä asukasta kohden. User Intelligencen Janne Lohvansuu haastatteli PulseOn:n Jaakko Hattulaa ja Wellmon Mikko Salmista digitaalisista terveyspalveluista. Molemmat startupit ovat saaneet alkunsa Nokian tuotekehityksestä. Molemmat kertoivat kokevansa AppleWatchin tilaisuutena.

AKU ANKKA SEIKKAILEE MOBIILISSA

Toisen trackin aiheena olivat pelillistäminen ja analytiikka.

Sanomien Andreas von Koskull piti kiinnostavan puheenvuoron siitä, miten Aku Ankka siirtyy mobiiliin ja mitä tämän suuruusluokan tuotanto merkitsee mediayritykselle.

Markus Ojala Smartlysta esitteli, miten brändit hallinnoivat ja optimoivat Facebook-mainontaansa seuraamalla, analysoimalla ja ymmärtämällä paremmin asiakkaiden käyttäytymistä eri päätelaitteissa ja näiden välillä.

Richenin Fredrik Sirén kertoi, miten pelillistämisen avulla asiakkaita voidaan sitouttaa, uskollisuutta kasvattaa ja lisätä viraliteettia. Kaiken tarkoituksena on tietenkin luoda lisää tuottomahdollisuuksia mainostajille.

OHJELMA

MoMo Kiova Goes Live stream
Jari Tammisto, CEO/President, MobileMonday Global

The State of the IoT market
Andreas Constantinou, CEO & Founder, VisionMobile

From Elevators to People Flow – how digitalization is transforming a traditional industry
Ari Virtanen, SVP, Access Control and Integrated Solutions, KONE

Track 1: IoT, Wearables & Health
Sirte Pihlaja, toiminnanjohtaja, CXPA Finland & toimitusjohtaja, Shirute (MC)

Context-aware mobile services
Jarno Malaprade, Digital Strategist, Tietotalo

BlindSquare – an augmented reality GPS application for the blind and visually impaired
Ilkka Pirttimaa, CTO, MIPsoft

Wearables + Digital Health
Jaakko Hattula, Productization, Founding Partner, PulseOn
Mikko Salminen, Head of Operations, Wellmo
Janne Lohvansuu, Managing Director, Partner, User Intellingence

Track 2: Gamify and optimize
KooPee Hiltunen, Neogames Finland Association (MC)

Donald Duck steps into mobile game business
Andreas von Koskull, Game Marketing Officer, Sanoma Game on!

Game changing methods for engagement, loyalty, virality, and monetization
Fredrik Sirén, Founder, Richen

Optimized Online Advertising in Facebook 
Markus Ojala, Chief Data Scientist, Smartly

 

TUTUSTU ESITYSMATERIAALEIHIN

Tapahtumaan liittyvät materiaalit saat katsottavaksesi Slideshare-palvelussa.

Keskustelut Twitterissä

CXPA Finland @cxpafinland

Kohta starttaa #cxpafinland yhdessä #helsinkimomo @UI_com @Sanoma paikassa: #sanomatalo. #cx #ux #IoT #CXPA pic.twitter.com/c2LFBjfkHd

correctdesign @correctdesign

#CXPAFinland W/ anchaker & #MomoHelsinki. #cxpa #ux #cx #IoT #sanomatalo SanomaMediaFin Sanoma pic.twitter.com/c9dNQglb8V via cxpafinland

Sirte Pihlaja @sirteace

Let’s go! #CXPAFinland #helsinkimomo #cxpa #customerexperience #cem #cx @sirteace @UI_com @Experq pic.twitter.com/QpT3DWS9t9

Maria Boychenko @MariaBoychenko

The biggest #hackathon in the world will be made in #helsinki #SLUSHhacks! #hack #finland #bigideas #momohelsinki

CXPA Finland @cxpafinland

Tutkimus: Suomesta teollisen internetin Piilaakso http://ow.ly/Mvpti #cxpafinland #helsinkimomo #IoT #customerexperience #cem #cx

Sirte Pihlaja @sirteace

#IoT tuo 12 mrd investointeja ja 48000 työpaikkaa ennen 2023 http://ow.ly/MvqqT #cxpafinland #helsinkimomo #customerexperience #cem #cx

CXPA Finland @cxpafinland

#IoT developer Landscape 2015 http://vmob.me/IoT15 #CXPAFinland #helsinkimomo #cxpa #customerexperience #cem #cx @sirteace @UI_com @Experq

Pia Jäminki-Hovi @PiaJaminkiHovi

#CXPAFinland on IoT: Consumer technology becomes enterprise technology #sanoma #momohelsinki #customerexperience https://lnkd.in/ehBRk_h

Sirte Pihlaja @sirteace

#IoT developer Landscape 2015 http://vmob.me/IoT15 #CXPAFinland #helsinkimomo #cxpa #customerexperience #cem #cx @sirteace @UI_com @Experq

CXPA Finland @cxpafinland

Wärtsilä: Teollinen internet astui laivaan http://ow.ly/MvoZm #cxpafinland #helsinkimomo #IoT #customerexperience #cem #cx

Sirte Pihlaja @sirteace

The State of CX Management 2015 just published #customerexperience #cem #cx #cxpafinland #cxpa https://lnkd.in/dD8kCWT

CXPA Finland @cxpafinland

Jarno Malaprade @tietotalo #CXPAFinland #helsinkimomo #cxpa #customerexperience #cem #cx @sirteace @UI_com @Experq pic.twitter.com/LLhc7Wrsox

CXPA Finland @cxpafinland

#cxpafinland : @UI_com @jannelohvansuu #UX #CX #CXPA pic.twitter.com/7MhGTLlBDw

Sirte Pihlaja @sirteace

Teollinen internet - kuka omistaa tiedon? http://ow.ly/MDDtH #cxpafinland #helsinkimomo #customerexperience #cem #cx

Maria Boychenko @MariaBoychenko

Insights from #KONE: Changes in #business environment. #ict #helsinkimomo #cxpafinland pic.twitter.com/SPfnk7v7h1

Sirte Pihlaja @sirteace

Personalised elevator calls @KONECorporation #CXPAFinland #helsinkimomo #cxpa #customerexperience #cem #cx pic.twitter.com/hqqrpzsPrg

Erja HaneliusTorila @EHaneliusTorila

Effective ecosystems & #customerexperience by #Kone #Helsinkimomo #CXPAFinland pic.twitter.com/CwKci9pnNW

Pia Jäminki-Hovi @PiaJaminkiHovi

"Smoother and smarter People Flow" = IoT at #KONE. #CXPAFinland seminar #sanoma #momohelsinki #customerexperience https://lnkd.in/enyM6rX

Timo Savolainen @TimoSavolainen

New game coming soon! #Sanoma #Disney #momohelsinki #CXPAFinland pic.twitter.com/qYC9lKz71t

CXPA Finland @cxpafinland

As sensors shrink, watch as 'wearables' disappear http://ow.ly/MC5yA #cxpafinland #helsinkimomo #customerexperience #cem #cx #mobile

Sirte Pihlaja @sirteace

Muumiselfie ja Muumimaailman oma mobiilisovellus http://ow.ly/MDDnu #cxpafinland #helsinkimomo #customerexperience #cem #cx

CXPA Finland @cxpafinland

How iPhones & @BlindSquareGPS Help Visually Impaired http://ow.ly/MC3Mw #cxpafinland #helsinkimomo #customerexperience #cx I Bloomberg

Sirte Pihlaja @sirteace

Apple will kill the Sports Watch http://ow.ly/Mvosx #cxpafinland #helsinkimomo #customerexperience #cem #cx #IoT #AppleWatch

LISÄÄ AIHEESTA

Kiinnostavatko beaconit ja reaaliaikainen markkinointi? Lue tuore blogimme aiheesta.

Lue myös tapahtumaamme liittyvä blogiartikkeli.

IT-viikko haastatteli PulseOn:n ja Wellmon edustajia.

Lue Ilkka Pirttimaan blogi siitä, miksi kaikkien tulisi tehdä sovelluksensa esteettömiksi.