IOT PUHUTTI CXPA FINLANDIN JA MOMON KEVÄTTAPAAMISESSA

Toukokuun tapahtumamme teemana olivat teollinen internet ja pelillistäminen.

MobileMondayn toimitusjohtaja Jari Tammisto avasi tapahtuman suoralla yhteydellä MoMon Kiovan avajaisjuhliin.

Pikaisten tervehdysten jälkeen Teleforumin Juhani Kivikangas kertoi yleisölle seuraavan Slush-tapahtuman yhteydessä järjestettävästä MoMo:n Hackathonista.

MISSÄ MENNÄÄN, TEOLLINEN INTERNET?

Keynote-puheenvuoroissa kuulimme teollisen internetin nykytilasta maailmalla VisionMobilen CEOn Andreas Constantinoun johdattelemana. Ketterästi muutoksen kelkkaan hypänneen KONEen SVP Ari Virtanen kertoi yleisölle, mitä IoT tarkoittaa heidän liiketoiminnassaan.

Lisäksi lavalle nousivat illan kahden rinnakkaisen trackin esiintyjät, jotka kertoivat lyhyesti omista puheenvuoroistaan. Experq:n Santeri Everin pitcheistä vetämän reaaliaikaisen äänestyksen ylivoimainen voittaja oli MIPsoftin CTO:n Ilkka Pirttimaan tarina Blindsquaresta. Auditorio-osuuden jälkeen vieraat jakaantuivat kuuntelemaan case-esittelyitä IoT:sta, digitaalisista hyvinvointi- ja terveyspalveluista sekä pelillistämisestä ja mainonnan analytiikasta.

BEACONEITA JA ÄLYLAITTEITA IHMISEN AVUKSI

Ensimmäisen trackin aiheena olivat IoT:n käytännön sovellukset ja digitaalinen terveys sekä näihin liittyvät uudet palvelut.

Jarno Malaprade Tietotalosta esitteli, miten reaaliaikaisen markkinoinnin keinoin voidaan tuoda älyä asiakaskohtaamisiin. Liki-palvelun, beaconeiden ja brändin oman mobiilisovelluksen avulla esim. vähittäiskauppa, matkailukohteet ja museot tulevat lähemmäksi kuluttajaa ja vierailijaa.

MIPsoftin Ilkka Pirttimaa kertoi, miten Blindsquaresta on tullut maailman suosituin mobiilisovellus sokeille. Sen avulla näkövammaiset pystyvät nyt suunnistamaan itsenäisesti niin sisä- kuin ulkotiloissa mm. Itiksen kauppakeskuksessa ja Foursquaren avointa dataa hyödyntäen missä tahansa maailmalla.

Suomessa on maailman eniten terveysalan IT-yrityksiä asukasta kohden. User Intelligencen Janne Lohvansuu haastatteli PulseOn:n Jaakko Hattulaa ja Wellmon Mikko Salmista digitaalisista terveyspalveluista. Molemmat startupit ovat saaneet alkunsa Nokian tuotekehityksestä. Molemmat kertoivat kokevansa AppleWatchin tilaisuutena.

AKU ANKKA SEIKKAILEE MOBIILISSA

Toisen trackin aiheena olivat pelillistäminen ja analytiikka.

Sanomien Andreas von Koskull piti kiinnostavan puheenvuoron siitä, miten Aku Ankka siirtyy mobiiliin ja mitä tämän suuruusluokan tuotanto merkitsee mediayritykselle.

Markus Ojala Smartlysta esitteli, miten brändit hallinnoivat ja optimoivat Facebook-mainontaansa seuraamalla, analysoimalla ja ymmärtämällä paremmin asiakkaiden käyttäytymistä eri päätelaitteissa ja näiden välillä.

Richenin Fredrik Sirén kertoi, miten pelillistämisen avulla asiakkaita voidaan sitouttaa, uskollisuutta kasvattaa ja lisätä viraliteettia. Kaiken tarkoituksena on tietenkin luoda lisää tuottomahdollisuuksia mainostajille.