Kansainvälisessä asiakkuuskokemusten päivässä juhlittiin suomalaisia arjen asiakastekojen sankareita

CXPA Finland parantamaan asiakaskohtaamisten laatua

CXPA Finland alkaa koota yhteen asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisia Suomessa. Toiminnan tavoitteena on ajaa asiakkaiden etua ja kasvattaa elämysten tuottamiseen liittyvää osaamista erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Yhteisö auttaa jakamaan ajankohtaista tietoa ja parhaita käytäntöjä alan ammattilaisten välillä järjestämällä säännöllisesti tapahtumia eri aihepiireistä.

CXPA Finland on Customer Experience Professionals Associationin (CXPA) paikallisjärjestö ja yhteisö Suomessa. Voittoa tavoittelemattoman yhteisön perustaminen julkistettiin kansainvälisenä asiakkuuskokemusten päivänä, 1.10.2013, Ylen Isossa Pajassa järjestetyssä Customer Experience Day Finland -tapahtumassa. CXPA Finlandin toiminta Suomessa perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin. Toimintaa vetää CEO Sirte Pihlaja Shirutesta. Ensimmäisen suurtapahtuman tuotantoon ovat osallistuneet myös EtumaQuestback ja Yle.

Suomen paras asiakasteko 2013 -palkinto Fazerille

Tapahtumassa palkittiin vuoden 2013 Suomen asiakastekona Fazerin kumppanuuksista ja tapahtumista vastaava kumppanuuspäällikkö Liisa Eerola tiimeineen asiakaskeskeisen yrityskulttuurin edistämisestä. Tunnustuksella halutaan tuoda esille ihmisiä, jotka vaikuttavat osaltaan mieleenpainuvien asiakkuuskokemusten syntymiseen arjen keskellä.

Liisa Eerola järjestää yhdessä kumppanien kanssa unohtumattomia kokemuksia ja elämyksiä sekä asiakkaille että hyväntekeväisyystyön kautta SOS-lapsikylien lapsille toteuttaen Fazerin perustajan Karl Fazerin johtoajatusta ”Haluamme ylittää asiakkaiden odotukset joka päivä”. Eerola vahvistaa Fazerin asiakaskeskeistä yrityskuvaa tuottamalla asiakkaille Fazer Blue Magic -hetkiä, kuten Helsingin Juhlaviikkojen aikana elokuussa 2013 Karl Fazer Caféssa Helsingin keskustassa järjestetty yllätyksellinen kuorotapahtuma, jossa asiakkaiden joukkoon soluttautuneet kuorolaiset alkoivat laulaa Sininen hetki -kappaletta. Toinen asiakkaille järjestetty elämys Juhlaviikoilla oli Blue Melody Building, jossa asiakkaat pääsivät mobiilisovelluksen avulla soittamaan Sininen hetki -kappaletta ja valaisemaan Karl Fazer Cafén rakennuksen haluamansa väriseksi.

Muita palkintosijoja ei jaettu erikseen. Kunniamaininnan kisassa saivat Bilian Oma mekaanikko -palvelu, Kela (väsymätön palveluasenne puhelinpalvelussa), Linnanmäki (lapsiperheiden viihtyvyyden huomioiminen, erityismaininta puhuvista roskiksista), Muumimaailma (20 vuotta unohtumattomia, muumimaisia hetkiä), ST1/Shell (Palvelumestari/Palvelutankkaus-konsepti) ja verkkokauppa Varusteleka (asiakaspaveluasenne).

Asiakkuuskokemusten johtaminen 2013: Microsoft kärjessä

Asiakkuuskokemus on enemmän kuin osiensa summa. Se tarjoaa myös hyvän indikaattorin yrityksen taloudellisesta menestyksestä: vain kyvykkyys erottautua kilpailussa voi johtaa yrityksen selviämään voittajana alati kovenevassa kilpailussa asiakkaiden huomiosta. Tämän on huomannut Suomessakin yhä useampi yritysjohtaja.

Shirute Oy:n “Asiakkuuskokemusten johtaminen Suomessa 2013” –selvityksessä parhaiten menestyneet yritykset saivat myös palkinnot CX -päivän pääjuhlassa. Selvityksen perusteella Suomessa toimivista yrityksistä Microsoft kiinnittää tällä hetkellä eniten huomiota ja resursseja asiakkailleen tarjoamiinsa kokemuksiin. Palkinnon vastaanottaneet Microsoftin Customer and Partner Experience Lead Jari Aromäki ja markkinointijohtaja Jaana Vuori kertoivat, miten yrityksessä toimintaa johdetaan. Toiseksi selvityksessä tuli Nokia ja kolmannen sijan jakoi viisi yritystä: Flybe Finland, HOK-Elanto, Neste Oil, Rautakesko ja Valio.

Tämä tiedote on julkaistu alunperin osoitteessa http://www.shirute.com/tiedotteet/kansainvalisessa-asiakkuuskokemusten-paivassa-juhlittiin-suomalaisia-arjen-asiakastekojen-sankareita/.

Kiinnostuitko?

Lue lisää selvityksen tuloksista johtopäätöksineen
Suomen paras asiakasteko 2013 -kunniamaininnan saajien perustelut toimitamme pyydettäessä erikseen.
Kaikki julkaisuvapaat esitykset ovat ladattavissa verkosta
Tutustu CXPA-järjestöön

 

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Sirte Pihlaja, puh. (050) 5700 190.

Kun haluat tietää lisää

Raportin maksu tapahtuu PayPal-maksupalvelussa, maksuvälineinä käyvät yleisimmät luottokortit. Jos haluat maksaa muulla tavoin, otathan yhteyttä.

 
logo_paypal

 

Shirute (www.shirute.fi) on Suomen ensimmäinen asiakkuuskokemusten johtamiseen keskittyvä suunnittelutoimisto. Customer Experience Path® on Shiruten omistama rekisteröity tavaramerkki. Olemme kansainvälisen CXPA-organisaation (Customer Experience Professionals Association) perustajajäsen.

CXPA Finland (CXPA.fi) on CXPA:n paikallisjärjestö ja yhteisö Suomessa. Se kokoaa yhteen asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaiset Suomessa. Toiminnan tavoitteena on ajaa asiakkaiden etua ja kasvattaa elämysten tuottamiseen liittyvää osaamista erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Yhteisö auttaa jakamaan ajankohtaista tietoa ja parhaita käytäntöjä alan ammattilaisten välillä järjestämällä säännöllisesti tapahtumia eri aihepiireistä. CXPA Finlandin toiminta Suomessa perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin. Toimintaa vetää CEO Sirte Pihlaja Shirutesta.

Customer Experience Professionals Association (CXPA.org) on kansainvälinen, voittoa tavoittelematon kattojärjestö kaikille asiakkuuskokemusten johtamisesta ja kehittämisestä kiinnostuneille. Kyseessä on suomalaislähtöistä Mobile Mondayta vastaava yhteisö, jonka toiminta on vajaassa kolmessa vuodessa levinnyt laajalti eri puolille maailmaa. Tällä hetkellä jäseniä on yhteensä 2 700 kpl 68 eri maassa, eniten Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. CXPA:n perustajat ovat Bruce Temkin, entinen Forresterin Customer Experience –osaamisalueen johtaja sekä Jeanne Bliss, asiakkuuskokemusten johtamisen veteraanikonsultti. Toiminnasta paikallistasolla vastaavat CXPA:n aktiiviset jäsenet.