Suomi teollisen internetin kärkimaaksi

Suomi teollisen internetin kärkimaaksi

Asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisö CXPA Finland ja mobiilialan asiantuntijoiden verkosto MobileMonday kannustavat suomalaisyrityksiä mukaan teolliseen internetiin. Tavoitteena on saada Suomi kiihdytettyä kansainväliseen kasvuvauhtiin. 

”Teollinen internet on täällä jo nyt, se ei ole mikään tulevaisuuden juttu. Suomalaisyrityksillä on tuhannen taalan paikka hyödyntää sen tuomat kaupalliset mahdollisuudet. Nyt ei ole aikaa jäädä tuleen makaamaan ja kyselemään, ovatko kilpailijat jo tehneet jotain. Olisiko ulkomaisten verkkokauppojen maihinnoususta opittu edes sen verran, että tällä kertaa näytettäisiin muille, mitä täällä osataan eikä jäätäisi ihmettelemään, kun kuluttajien rahat virtaavat ulos Suomesta”, toivoo CXPA Finlandin toiminnanjohtaja ja Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja.

CXPA Finlandin ja MobileMondayn yhteisessä teemaa käsitelleessä tapahtumassa kuultiin mm. KONEen SVP Ari Virtaselta, miten yksi Suomen yritysmaailman ykkösketjun edustajista on jo ottanut IoT:n omakseen. Lisäksi kansainvälisen tutkimusyhtiön VisionMobilen CEO Andreas Constantinou avasi teollisen internetin tilaa maailmalla.

Syventävissä case-esittelyissä Tietotalon digistrategisti Jarno Malaprade kertoi, miten asiakaskohtaamisista saadaan älykkäämpiä mobiilipalvelujen avulla. Monia avoimen datan kilpailuja voittanut, MIPsoft:n CTO Ilkka Pirttimaa esitteli useassa kansainvälisessä yhteydessä palkitun, maailman suosituimman sokeille suunnatun mobiilisovelluksen, Blindsquaren. Molemmat yritykset hyödyntävät tarjoomassaan myös uutta beacon-teknologiaa laitteiden väliseen kommunikointiin.

Puettavista älylaitteista ja wellness-palveluista teollisen internetin esimerkkinä olivat kertomassa PulseOn:n perustajaosakas Jaakko Hattula sekä Wellmon operatiivinen johtaja Mikko Salminen. Heitä haastatteli toimitusjohtaja Janne Lohvansuu User Intellingenceltä.

12 miljardia syytä panostaa teolliseen internetiin

”Internetin käytöstä jo yli puolet tapahtuu mobiililaitteissa. Ne yritykset, jotka ymmärtävät, miten parhaiten olla läsnä asiakkaidensa liikkuvassa arjessa, näkevät mobiiliin toteutettujen, sensoritekniikkaa hyödyntävien palvelujen, reaaliaikaisen markkinoinnin ja muiden esineiden internetiä käyttävien ratkaisujen hyödyt näissä kohtaamisissa. Tuntuvinta lisäarvoa tuottavat organisaatiot valloittavat asiakkaidensa sydämet ja tekevät palvelutilanteista tuottavaa bisnestä”, Pihlaja muistuttaa.

”B2B-puolella keskenään keskustelevat laitteet voivat säästää isojakin summia huoltokuluissa oikein ajoitetuin huoltotoimenpitein. IoT tekee myös täysin uusien ansaintamallien rakentamisen mahdolliseksi. Laitevalmistajastakin voi lisäarvo-palvelujen tuottajana tulla bisnesasiakkailleen tärkeä palvelutoimittaja. Tällöin myös asiakkuuskokemuksia voidaan parantaa merkittävästi.”

Teollinen internet tarjoaa kaivatun mahdollisuuden kasvattaa Suomen hyvinvointia ja tuottavuutta. Sen osaava ja oivaltava hyödyntäminen tekisi Suomesta myös houkuttelevan investointikohteen. Aalto-yliopiston, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkijoiden työryhmä arvioi, että onnistuessaan teollisen internetin liiketoiminta toisi 12 miljardia euroa investointeja ja 48 000 työpaikkaa vuoteen 2023 mennessä.

CXPA Finland järjesti tapahtuman yhteistyössä MobileMondayn ja Sanoman kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat asiakkuuskokemusten asiantuntijayritykset ExperqShirute ja User Intelligence sekä digitaalisten palveluiden tuottajien järjestö Teleforum ry.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Sirte Pihlaja, CXPA Finland, puh. (050) 5700 190

CXPA Finland on kansainvälisen Customer Experience Professionals Associationin (CXPA:n) paikallisjärjestö Suomessa. Toimimme asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilaisten yhteisönä. Tavoitteenamme on saada yritykset tarjoamaan yhä parempia asiakkuuskokemuksia ja kasvattamaan menestystään. Järjestämme teemaan liittyen säännöllisesti mielenkiintoisia tapahtumia ja yritysyhteistyötä. Toimintamme perustuu vapaaehtoistyöhön ja yrityslahjoituksiin.  

MobileMonday on kaikille mobiilialalla toimiville ja siitä kiinnostuneille avoin yhteisö, jonka päämääränä on kerätä alan kehittäjät, päättäjät, tutkijat ja rahoittajat yhteen tapahtumien, kansainvälisten Summittien, verkkoyhteisön ja uutispalvelun kautta. MobileMondayn tapahtumat ovat jo yli kymmenen vuoden ajan koonneet yhteen vuosittain satojatuhansia kävijöitä yli sadassa maassa.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Se tarjoaa tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.