Suomen Paras Asiakasteko

Kansainvälisenä Customer Experience Day -päivänä haluamme palkita niitä ihmisiä, jotka ovat antaneet merkittävän panoksen asiakkuuskokemusten kehittämisessä omassa yrityksessään tai yhteisössään ympäri maailmaa.

Suomen paras asiakasteko -palkinnolla annetaan tunnustusta erityisesti suomalaisyritysten vaikuttajille, jotka ovat auttaneet unohtumattomien asiakkuuskokemusten aikaansaamisessa erilaisissa asiakaskohtaamisissa. Parhaat ehdotukset julkistetaan vuosittain osana Customer Experience Day -tapahtumaa.

Ehdokkaana voi olla asiakkuuskokemusten johtamisen ammattilainen yrityksen sisällä tai ulkopuolinen asiantuntija, rooliin ja organisaatiohierarkiaan katsomatta. Tunnustuksen valinnasta päättää CXPA Finland ja sen yhteistyökumppaneista koostuva asiantuntijaraati.

Mikä hetki on jäänyt parhaiten mieleesi vuoden timanttisena asiakaskohtaamisena? Oletko saanut jossain erityisen hyvää palvelua tai ylittikö kollegasi itsensä? Onnistuiko naapuri huomioimaan asiakkaansa aivan erityisellä tavalla? Saako joku työntekijä jatkuvasti kiitosta myönteisestä asenteestaan? Keksikö joku aivan uuden tavan tarjota asiakaskokemuksia, jotka varmasti muistetaan? Kuka palvelee parhaiten?

 

Suomen Paras Asiakasteko -kilpailussa palkitut

Suomen Paras Asiakasteko 2018

Vuonna 2018 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Nordic Business Forumin asiakkuuskokemuksesta huolehtiva Salla Seppä, Head of Customer Experience.

Vuosittaisessa yritysjohtajien tapahtumassa on lähes 10 000 vaativaa vierasta, joille halutaan tuottaa erinoimainen asiakkuuskokemus kahden seminaaripäivän aikana, mutta myös niiden ulkopuolella. Ei ole helppoa ylittää odotuksia vuodesta toiseen varsinkaan, kun palautteet ovat olleet erinomaisia. Sallan vastuulla on koko asiakkuuskokemus aina ilmoittautumisesta alkaen tapahtumapäivien jokaiseen asiakaskohtaamiseen ja kokemukseen. Salla kouluttaa ja motivoi koko tiimin ja opiskelijat, jotka koulutetaan omien tiimeinsä esimiehiksi.

Nordic Business Forum myy poikkeuksellisen paljon lippuja olemassa oleville asiakkaille seuraavan vuoden tapahtumaan. Erinoimainen asiakkuuskokemus selittää asiakkaiden luottamusta konseptiin. Useat asiakkaat toteavatkin pysyvänsä asiakkaina, koska kokemus on niin loistava vuodesta toiseen.

Asiakkaat luovat myös paljon positiivista julkisuutta kokemuksistaan, sadat tweetit kehuvat NBF:n asiakkuuskokemusta. Esimerkkejä on takkien nappien ompelusta rikkoutuneiden kenkien korjauksiin sekä kylmissään salissa oleville huopien toimittamisesta aina henkilökohtaiseen huomiointiin Twitter -viestien perusteella (mm. akun loppuminen ja vara-akun toimittaminen).

Kunniamaininnan sai tänä vuonna museonjohtaja Kai Kartio Amos Rexilta. Hän on luonut asiakaslähtöisen museon sekä elegantin ja viihtyisän ulkotilan Helsingin keskustaan. Amos Rexin lisäksi kunniamaininnan saivat myös K-Supermarket Pohjois-Haagan kauppias, Marika Lindfors, asiakastoiveen toteuttamisesta helteisen kesäyön vietosta viileässä kaupassa 100 asiakkaalle sekä taukoliikuntasovellus Cuckoo Workoutin toimitusjohtaja Veera Lehmonen työntekijäkokemuksesta sekä yrityskulttuurin muokkaamisesta liikuntapositiivisemmaksi.

Lue vuoden 2018 palkintoperustelut >>

Suomen Paras Asiakasteko 2017

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2017 valittiin Chabla-mobiilipalvelu. Palkinnon vastaanotti CX Day -tapahtumassa Chablan CEO Marko Vuoriheimo.

Euroopassa on yli 750 000 viittomakielen käyttäjää ja vain 12 000 viittomakielen tulkkia eli alle kaksi tulkkia sataa viittomakielen käyttäjää kohden. Suomalaismuusikko Signmarkin (Marko Vuoriheimo) visiona oli mullistaa kuurojen elämä tarjoamalla mahdollisuus soittaa ja vastaanottaa puheluita älypuhelimella yhtä nopeasti ja vaivattomasti kuin kuulevat – kielestä riippumatta. Chabla-mobiilisovellus yhdistää viittomakieliset ja viittomakielen tulkit maailmanlaajuisesti.

Tulkkien varassa toimivan kuuron elämä on hyvin rajoitettua. Kuurojen ja tulkkien jokapäiväisiä ongelmia ratkomaan luotiin Chabla, jonka avulla kuuro saa viittomakielen tulkin käyttöönsä välittömästi yhdellä klikkauksella – vaikka keskellä yötä. Kuuro voi hankkia Chablan kautta numeron, johon hänelle voi soittaa tulkattuja puheluita. Chabla mullistaa kuurojen elämän, sillä sen avulla heillä on vihdoin samanlaiset mahdollisuudet kommunikoida kuin kuulevilla.

Chabla lyhentää viittomakielen tulkkausten palvelupolkua valtavasti. Aiemmin kuuro joutui odottamaan tulkkia jopa päiviä, ja tulkki matkusti tulkkausta varten puolesta tunnista kahteen – tai jopa kauemmin. Chablan avulla kuuro saa tulkin käyttöönsä sekunneissa.

Yhteiskunta voisi säästää 2 – 8 miljoonaa euroa vuodessa, jos Chablaa käytettäisiin osaan tulkkauksista.

Kunniamaininnan saivat tänä vuonna Miika Wires Verohallinnolta, joka on lanseerannut kiinankielisen verkkopalvelun kiinalaisille yrityksille, joilla on aikomus sijoittaa Suomeen sekä Saunalahden koulun rehtori Hanna Sarakorpi, joka on luonut asiakaslähtöisen palveluorganisaation, jolla tähdätään lapsen perusteelliseen kehitykseen.

Lue vuoden 2017 palkintoperustelut >>

 

Suomen Paras Asiakasteko 2016

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2016 valittiin Skanskan Asiakaskohtaamiset-koulutus, josta vastaa asiakaskokemuspäällikkö Hanna-Kaisa Javanainen tiimeineen. Palkinnon vastaanotti CX Day -tapahtumassa Skanska Kotien muotoilujohtaja Sari Anttonen.

Uuden asunnon ostaminen on suuri ja tunnepitoinen tapahtuma, jossa luottamus ja asiakaskohtaaminen ovat keskeisessä roolissa.

Ratkaisuksi kehitettiin asiakaskohtaamiskoulutus, jossa valmennetaan työmaahenkilöstöä hyvän asiakaskokemuksen tuottamiseen asiakaspolun eri vaiheissa ja opastetaan kohtaamaan erilaisia asiakastyyppejä. Koulutusta on järjestetty jo kahdeksan kertaa ja lisää on tulossa. Avoimissa palautteissa todetaan muun muassa koulutuksen olevan todella tarpeellinen ja sitä suositellaan lämpimästi. 

Asiakaskohtaamiset-valmennus on erityisesti työmaahenkilöstölle ja takuumestareille suunnattu koulutus, jossa käsitellään mm. Skanskan asiakastyytyväisyystuloksia ja asiakaspolkua, onnistuneen asiakaskohtaamisen vaiheita sekä erilaisia ihmistyyppejä.

Moni koulutettava on toiminut erilaisissa asiakaskohtaamisessa jo vuosia. Työmaan henkilöstö saa pääsääntöisesti hyvää, välillä jopa erinomaista palautetta asiakkailta. Mutta aiemmin he eivät ole saaneet valmennusta asiakastyöhön. Koulutus paikkasi selkeän puutteen Skanskan muuten laajassa kurssitarjonnassa.

Koulutusta ovat olleet mukana suunnittelemassa mm. Skanska Kotien asiakaskokemuspäällikkö Hanna-Kaisa Javanainen, Etelä-Suomen asuntorakentamisyksikön kehityspäällikkö Antti Puustinen,  projekti-insinööri Krista Puukko ja henkilöstöhallinnon Heidi Laitinen.

Kunniamaininnan saivat työmaapäällikkö Ville Piironen EKT Infra Oy:sta (Asiakkaista aito välittäminen ja yrityksen arvojen jalkauttaminen) ja VR:n konduktöörit (Muutos faktaorientoituneista lippujen tarkastajista ”tunnelman luojiksi”).

Lue vuoden 2016 palkintoperustelut >>

 

Suomen paras asiakasteko 2015

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2015 valittiin Santanderin Ambassadors -ryhmä. Palkinnon vastaanottivat Ville Rinkinen, Loans, Insurances & CRM Director sekä Process Manager Henna Kääriäinen.

Eri osastojen työntekijöistä koostuvan ryhmän tavoitteena on muuttaa organisaation mindset tuotelähtöisestä ajattelusta asiakkuuskokemusajatteluun. Ryhmä haluaa keskustelua herättämällä saada jokaisen työntekijän ajattelemaan, että he ovat osa asiakkuuskokemuksen tuottamista – tehtävästä riippumatta. Toiminta on käynnistynyt hienosti ja sanansaattamisen lisäksi konkreettisia tekojakin on saatu aikaiseksi.

Tarkoituksena on levittää organisaatiossa asiakkuuskokemuksen sanomaa sekä inspiroida ihmisiä ja fasilitoida tekemistä sanoista tekoihin. Ryhmä on järjestänyt organisaatiossa asiakkuuskokemuspäiviä, saattanut asiakaspalautteen tv-näytöille kaikkien nähtäville, kehittänyt asiakasviestintää (mm. tiedotuskirjeiden sisältöä), tehnyt ehdotuksen asiakaslupauksesta jne. Toiminnan tuloksena jokainen talossa jo tietää mitä on asiakkuuskokemus, mutta toimintaa pitää jatkaa. Ryhmä tarvitsee enemmän boostia: johdon tukea sekä kaikkien esimiesten ja työntekijöiden sitoutumista, jotta se saa tehtyä vielä enemmän konkreettisia tekoja. Pienten voittojen aikaansaaminen lisää innostusta ja uskoa asiaan.

Kunniamaininnan 2015 saivat palveluasiamies Pirjo Kuusela Nordeasta (asiakastyytyväisyyden merkittävä parantaminen), Head of Team Sonja Pihlaja Tele Finlandista (aitojen asiakastekojen ja asiakasymmärryksen tuominen teleoperaattorin johtamiseen), CEO Evon Söderlund Tapahtumahotelli Huoneesta (innovatiivisyys ja edelläkävijyys ravintola- ja tapahtuma-alalla) ja CEO Miki Kuusi Woltista (mobiilin kuluttajan arjen helpottaminen).

Lue vuoden 2015 palkintoperustelut >>

 

Untitled  Untitled  


 

Suomen paras asiakasteko 2014

Vuoden parhaaksi asiakasteoksi 2014 valittiin HSL:n Kutsuplus – joukkoliikennepalvelu. Palkinnon vastaanotti HSL:n hankejohtaja Kari Rissanen.

Kysyntäohjautuva Kutsuplus on ainutlaatuinen maailmassa ja vaatinut näin poikkeuksellisen vahvaa visiota, ymmärrystä asiakkuuskokemuksesta ja asiakkaiden käyttäytymisestä. Kutsuplus mullistaa asiakkaiden arkipäiväiset joukkoliikennepalveluiden kulutustottumukset ja sillä on merkittävät vaikutukset ympäristöön ja asumisviihtyvyyteen. Palvelu mahdollistaa aikaisemmin vain satunnaisesti joukkoliikennettä käyttäneille asiakkaille siirtymisen laajamittaiseen joukkoliikenteen käyttöön ja luopumisen yksityisautoilusta kokonaan tai sen merkittävän vähentämisen.

Kunniamaininnan 2014 saivat Lassila & Tikanojan Kari Heinonen (asiakkuuden tukitoimintojen organisointi) ja Tiina Andelin (aidosti lapsiystävällinen PR-toiminta), Realia Isännöinnin Timo Aarvala (asiakaskeskeinen muutosprosessi), TeliaSoneran Selene Nyberg (Sonera-partio) sekä Descomin Minna Liminka (rekrytoinnissa työpaikkaa ilman jääneiden huomioiminen)

Lue vuoden 2014 palkintoperustelut >>

 


 

Suomen paras asiakasteko 2013

Vuonna 2013 Suomen parhaana asiakastekona palkittiin Fazerin kumppanuuksista ja tapahtumista vastaava kumppanuuspäällikkö Liisa Eerola tiimeineen asiakaskeskeisen yrityskulttuurin edistämisestä.

Liisa Eerola järjestää yhdessä kumppanien kanssa unohtumattomia kokemuksia ja elämyksiä sekä asiakkaille että hyväntekeväisyystyön kautta SOS-lapsikylien lapsille toteuttaen Fazerin perustajan Karl Fazerin johtoajatusta ”Haluamme ylittää asiakkaiden odotukset joka päivä”. Eerola vahvistaa Fazerin asiakaskeskeistä yrityskuvaa tuottamalla asiakkaille Fazer Blue Magic -hetkiä, kuten Helsingin Juhlaviikkojen aikana elokuussa 2013 Karl Fazer Caféssa Helsingin keskustassa järjestetty yllätyksellinen kuorotapahtuma, jossa asiakkaiden joukkoon soluttautuneet kuorolaiset alkoivat laulaa Sininen hetki -kappaletta. Toinen asiakkaille järjestetty elämys Juhlaviikoilla oli Blue Melody Building, jossa asiakkaat pääsivät mobiilisovelluksen avulla soittamaan Sininen hetki -kappaletta ja valaisemaan Karl Fazer Cafén rakennuksen haluamansa väriseksi.

Kunniamaininnan 2013 kisassa saivat Bilian Oma mekaanikko -palvelu, Kela (väsymätön palveluasenne puhelinpalvelussa), Linnanmäki (lapsiperheiden viihtyvyyden huomioiminen, erityismaininta puhuvista roskiksista), Muumimaailma (20 vuotta unohtumattomia, muumimaisia hetkiä), ST1/Shell (Palvelutankkaus-konsepti) ja verkkokauppa Varusteleka (asiakaspaveluasenne).

Lue vuoden 2013 palkintoperustelut >>

 

Customer_Experience_Day_WEB_VH-104  Customer_Experience_Day_Potretit_web_VH-29